Care sunt alimentele nocive pentru santatate si cum sa le eviti

Care sunt alimentele nocive pentru santatate si cum sa le eviti

Dragă cititorule, ești tu însuți un observator. Cum ai defini noima cuvântului SĂNĂTATE? În opinia mea, sănătatea reprezintă STAREA DE BINE!

Pornind de la această definiție concisă, starea de bine de fapt se datorează BUNEI FUNCȚIONĂRI A ORGANISMULUI, rezultat al acțiunii dintre OM și MEDIU.

De ce “SĂNĂTATE”? Deoarece de la sensul acestui cuvânt începe cu adevărat viața. Știm cu toții faptul că, sănătatea vine atât din interior cât și din exterior. Sănătatea exterioară pe lângă diferiți factori cuprinde și o alimentație sănătoasă și echilibrată.

Alimentele indiferent de natura lor, vegetală, animală sau mixtă, sunt indispensabile pentru om, deoarece acestea asigură energia şi substanţele nutritive de bază, necesare pentru o bună funcționare a proceselor metabolice care ajută la creşterea şi dezvoltarea individului. Putem observa faptul că, atât pe piața natională cât şi internațională s-a extins fenomenul de diversificare exagerată a diferitelor categorii de produse alimentare care se prezintă tot mai complexe cu diferite ambalaje colorate care atrag tot mai mulţi consumatori.

Este de știut faptul că alimentele au diferite compoziții chimice “ASCUNSE” sub diferite denumiri, dificil de distins! Din această cauză, consumatorii deseori combină alimentele “NESĂNĂTOS” și din lipsa de cunoștere, fapt ce duce la o alimentație incorectă, rezultat al creșterii diferitelor riscuri de îmbolnăvire.

Cum alegem conștient produsele alimentare sănătoase? În general, trebuie să evităm produsele alimentare procesate! Aceste produse sunt transformate prin diferite procese termice, de conservare, congelare și deshidratare. ALIMENTELE PROCESATE DEȚIN DENSITĂȚI ENERGETICE FOARTE MARI, 100g de produs procesat/ 500 calori!!! 

Alimente procesate daunatoare

  • semi-preparatele din paste rafinate
  • semi-preparatele congelate cu sodiu
  • produse de patiserie
  • gustările ambalate (chipsurile, napolitanele și alte dulciuri)
  • mezelurile și alte tipuri de carne procesate;

Tebuie să precizez faptul că nu toate produsele alimentare procesate sunt nocive organismului nostru, însă aceste produse trebuie selectate cu mult interes și grijă. Produsele alimentare cum mulți afirmă “nu mai sunt, ce au fost” acest lucru este clar și cunoscut de către toți consumatorii. Toate produsele alimentare care au o perioadă lungă de existență pe piață și-au schimbat gustul, cu siguranță a-ți observat această schimbare în timpul consumului.

Alimente procesate bune pentru consum

  • pâine integrală - trebuie să cunoaștem acest aspect la ingrediente: faina integral să fie prima specificată apoi urmând făina rafinată);
  • iaurturile naturale - cu continut de proteine de 6g, evităm iaurturile cu fructe
  • legume, fructe congelate - fără diverse sosuri sau condimente
  • alimentele ambalate naturale sau organice
  • peștele congelat, somonul și tonul la conservă
  • fructele uscate, oleaginoase coapte

În general produsele alimentare procesate sunt urmate și de alte ingrediente: coloranți alimentari, uleiuri rafinate, grăsimi artificiale, conservanți, îndulcitori. Aceste ingrediente au rolul de a menține o perioada de valabilitate îndelungată a acestor produse.

Coloranți alimentari

Combinaţii organice, naturale sau de sinteză, ele însele colorate şi care au proprietatea de a colora. În general acești coloranți trebuie să îndeplinească anumite condiții care să ofere siguranță consumatorilor.

Coloranții enumerați mai jos sunt întâlniți în diferite preparate din comerț, însă ascunși sub diferite denumiri:

Coloranți sintetici nocivi

ALBASTRU BRILLIANT (E133)

Culoare obținută din produse petroliere, este interzisă utilizarea acestui colorant în peste 10 țări din Uniunea Europeană, dar acceptat în restul tărilor!!! Devine foarte periculos atunci când este expus la temperaturi ridicate, producând gaze toxice. Colorantul a fost descoperit în unele sortimente de bomboane, cereale, băuturi carbogazoase și hrană pentru animale.

Efecte negative!

Poate provoca tumori cerebrale și încetinesc dezvoltarea celulelor.

ROȘU-PORTOCALIU (E129)

Fabricat din gudron de cărbune, dar acum este obținut în cele mai multe cazuri, din petrol. Este interzis în Danemarca, Belgia, Franța, Germania, Elveția, Suedia, Austria și Norvegia. Este acceptat în restul tărilor. Cantitate admise cuprinsă între 50 şi 500 mg/kg sau mg/l într-o gamă diversă de produse. Doza zilnică admisă pentru consumul uman este de până la 7 mg/kg corp. Nu este permis în alimentele destinate sugarilor şi copiilor mici!!! Este utilizat în dulciuri, băuturi, condimente, medicamente și cosmetic.

Efecte secundare

Slăbește imunitatea consumatorului, intensifică simptomele caracteristice astmului, produce sindromul ADHD (deficit de atenție și hiperactivitate) la copii

GALBEN (102) TARTRAZINA

Se obține prin sinteza chimică din gudron de cărbune și este utilizat în toată lumea, combinat cu albastru brilliant (E133) oferă nuanța de verde. Este întâlnit în diverse produse alimentare, dulciuri (înghețată, acadele, bomboane, produse de patiserie, jeleuri, budincă, creme pentru torturi și prăjituri, biscuiți) băuturi carbogazoase de culoare galben-verzui, muștar. Doza zilnică admisă de până la 7,5 mg/kg corp.

Efecte negative

Tartrazina poate produce cancer tiroidian, iritații cutanate, oboseală, migrene, depresie, probleme de vedere și insomnie. La copii, tartrazina poate produce sindromul ADHD (deficit de atenție și hiperactivitate) Coloranți naturali sunt obținuți prin extracția anumitor părti ale plantelor: rădăcini, frunze, flori sau fructe și în mod normal nu afectează sănătatea consumatorului

Uleiurile rafinate

Trebuie să cunoștem un aspect important NU ESTE NECESARĂ RAFINAREA ULEIULUI deoarece uleiul nu rezultă prin fermentație ca alcoolul. Acest proces chimic se practică și trebuie să-l avem în vedere și cunoaștere. Procesul de rafinarea a uleiului este de regulă chimică și presupune îndepartarea unor substanțe, resturi de semințe prin metode chimice dar și fizice. În urma procesului de rafinare chimică rezultă ulei.

Cum se îndepărtează substanțele prin metode chimice? Simplu, prin spălarea acestora cu o soluție de sodă caustică sau de alt solvent (tricloretilen, benzină) în care se dizolvă toată grăsimea din semințe! Ce se obține prin rafinare? Tot ce se poate obține este un lichid gras, fără culoare, fără gust, fără alt miros decât acela de benzină sau sodă caustică care conține aproximativ 30% ulei si 70% apă.

Din păcate pentru sănătatea noastră, substanțele chimice sunt cele care oferă culoarea „naturală” și mirosul plăcut uleiului rafinat, întâlnit în toate hipermarketurile la prețuri avantajoase cu oferte limitate!!!

Ce conține uleiul rafinat?

Uleiul rafinat conține urme de produse chimice, acizi grasi saturați.Putem spune despre uleiul rafinat că este un produs toxic cu efect întârziat!!!

Sfat util!

Consumați uleiurile presate la rece, nu sunt rafinate sunt obținute prin presare mecanică, uleiurile presate la rece sunt bogate în acizi grași polinesaturaţi, în vitamine, minerale şi antioxidanți, ele având o acţiune complexă şi foarte benefică asupra organismului.

Tipuri de uleiuri sănătoase

  • Uleiul de canola sau de rapiță
  • Uleiul de porumb
  • Uleiul din nucă de cocos
  • Uleiul de măsline
  • Uleiul de arahide

Grăsimile artificiale

Metoda de obtinere a acestor grăsimi este prin procesul de hidrogenare, adică adăugarea hidrogenului în uleiul vegetal. Acest proces ajută la prelungirea prospețimii acestora, aspect care duce automat la creșterea termenului de valabilitate.Mulți cercetători sustin faptul că, grăsimile artificiale sunt cele mai periculoase grăsimi, deoarece acestea cresc nivelul colesterolului rău în organism și îl reduc pe cel bun.

Consumul de grăsimi artificiale a fost asociat cu o creștere de 34% a riscului general de deces, cu o creștere cu 24% a riscului de mortalitate provocată de boli cardiace și cu o creștere cu 21% a riscului de apariție a bolilor cardiace, informații publicate în British Medical Journal.

Conservanți

Conservanții sunt utilizați în alimentele noastre de zi cu zi pentru prelungirea perioadei de valabilitate iar o parte dintre acești conservanți au propriatatea de îmbunătățire a gustului alimentelor. Pe lângă acest aspect conservanții pot fi obținuți pe cale naturală dar și artificială, însă din păcate conservanții cei mai des utilizați în industria alimentară sunt cei artificiali, acești conservanți de fapt sunt substanțe nocive, dăunătoare consumatorului.

Conservanții artificiali nocivi!

Bromatul de potasiu (E924) substanță care ajută la conservarea produsele panificate, această substanță distruge nutrientii existenți. Produsele care conțin acestă substanță trebuie consumate cu moderaţie.

Reacții

Consumul exacerbat poate duce la apariţia senzaţiei de greaţă, vărsături, diaree sau la apariţia diverselor dureri stomacale.

Benzoatul de sodiu (E211) și benzoatul de potasiu (E212) conservanți folosiți pentru diverse saramuri, făina, margarină, sucurile de fructe. Au acţiune bacteriostatică şi fungistatică inhibând dezvoltarea bacteriilor şi a fungilor din alimente, produse cosmetice şi medicamente.

Reacții

Pot produce alergii sau afecta S.N.C (Sistemul Nervos Central).

Galatul de propil (E310) Este un antioxidant artificial care are rolul de păstrare a grăsimilor din alimentele animale sau vegetale împotriva oxidării acestora. Este des utilizat în supe, ciorbe la plic, sosuri, fructe procesate, mirodenii, produse din carne și cartofi deshidrataţi.

Reacții

Provocarea unor eczeme cutanate, afecţiuni gastrice şi hiperactivitate.

Nitratul de sodiu (E251) Starea naturală a acestei substanțe este solidă de culoare albă ce se dizolvă uşor în apă. Se utilizează foarte des în industria alimentară pentru fixarea culorii produselor din carne şi peşte.

Reacții

Nitratul de sodiu a fost încadrat ca fiind o toxină, acest lucru a dus la interzicerea acestei substanțe în unele tări ca Germania și Norvegia, mulți cercetători afirmă faptul că este o substanță suspectă de provocarea a cancerului stomacal.

Sare, zahăr oțet și ulei

Sarea si zaharul au capacitatea de extragere a apei, în absența apei micoorganismele nu se pot dezvolta. Oțetul conține acid citric natural, care este un conservant natural, uleiul blochează contactul cu aerul și oprește dezvoltarea fungilor și mucegaiurilor.

Indulcitorii

Sunt substanțe folosite pentru a conferi un gust dulce produselor alimentare. Nu intră în categoria aditivilor folosiți ca îndulcitori o serie de ingriediente dulci folosite în alimentație, care sunt mono- și dizaharidele, mierea, siropul de glucoză, alte siropuri din plante (siropul de arțar) și altele.

Indulcitorii se clasifică în două categorii· îndulcitori naturali si îndulcitori sintetici

Îndulcitorii naturali au putere de îndulcire similară cu cea a zahărului, acești îndulcitori sunt folosiți pe scară largă în alimentele destinate diabeticilor (ștevia, xylitolul, siropul de agave)

Îndulcitori sintetici sunt utilizați în cantități foarte mari și reprezintă aditivii a căror utilizare este admisă în majoritatea țărilor. Principalii reprezentanți ai acestor categorii sunt: acesulfamul K, aspartamul, acidul ciclamic, zaharina și sucraloza.

Acesulfamul K(E950) - este un îndulcitor sigur, fără efecte grave asupra sănătății, acesulfamul se găseşte în peste 4000 de produse alimentare.

Aspartamul(E951) - este de aproximativ 200 de ori mai dulce decât zahărul rafinat, cercetătorii afirmă faptul că este un îndulcitor toxic, îndulcitor artificial folosit în peste 6000 de produse.

Acidul ciclamic (E952) - este un îndulcitor intens și potențiator de aromă, fără valoare calorică, puterea de îndulcire a acestuia este de 25-30 de ori mai mare decat a zaharozei, cercetătorii afirmă faptul că este un îndulcitor toxic!!

Zaharina (E954) - este un îndulcitor artificial care este de 200-500 de ori mai dulce decat zahărul, nu este încă clar dacă zaharina este un îndulcitor toxic sau inofensiv organismului.

Sucraloza (E955) - este de 600 de ori mai dulce decât zahărul şi de câteva ori mai dulce decât zaharina și aspartamul. Sucraloza este un îndulcitor artificial dăunator ce nu trebuie să facă parte din alimentaţia noastră decât dacă este necesar din punct de vedere medical.

SFAT UTIL

Evitați procurarea de produse alimentare perisabile (carne, peşte, unt, lapte etc.), expuse pentru comercializare în locuri neautorizate şi în condiţii neadecvate.

Evitaţi procurarea produselor alimentare de la diferite persoane care prezintă leziuni vizibile sau igienă neadecvată care nu dețin echipament special şi nu asigură cerinţele de securitate a alimentelor.

Produsele alimentare cum am specificat și mai sus pot conţine diferiți aditivi alimentari, prezenţa acestora trebuie să fie înscrisă pe ambalaj sau pe etichetă.· Aditivii alimentari (conservanţi, coloranţi, îndulcitori) incluşi în lista respectivă a Uniunii Europene pot fi codificaţi cu litera “E” urmată de un număr din 3 sau 4 cifre, spre exemplu: îndulcitor – E951 care înseamnă Aspartam (cifra 951 reprezintă numărul de înregistrare a Aspartamului de către Comisia Codex Alimentarius).

Lista aditivilor alimentari admişi pentru utilizare în alimentație se află în “Normele şi regulile sanitare privind aditivii alimentari”.

Verificaţi senzorial (organoleptic) calitatea produselor alimentare pe care intenţionaţi să le procurați (culoare, miros, aspect, gust etc.) dacă aveți posibilitatea.La ce mă ajută pe mine toate aceste informații?

Raspunsul este simplu, este foarte important ca în educația noastră să fie introdus termenul de SĂNĂTATE și mai ales șă fim curioși și interesanți de acest aspect. Hrana reprezintă unul din stâlpii fundamentali de construcție a ființei umane iar sănătatea se află în corelație directă cu hrana.

Organismul uman funcționează ca o mașinărie bazată pe piese asamblate, care deține un motor central (INIMA) și un sistem de introducere a combustibilului (HRANA) fără de care nu am exista azi, aici, acum!

“Sănătatea depinde de echilibrul dintre alimentaţie şi activitate fizică”(citat din Hipocrate)

Alexandra Bucea

Alexandra Maria BUCEA, specializată pe domeniul de Agricultură-Biologie și Inginerie chimică a produselor alimentare, promotoare a unui regim de viață sănătos.