Cum trebuie sa facem cumparaturile de alimente

Cum trebuie sa facem cumparaturile de alimente

Trebuie sa invatam cum sa raspundem incercarii la care ne supune un produs alimentar din varietatea celor disponibile din magazine, dar mai ales cum sa cumparam mancare intr-un mod inteligent, fara a alege la intamplare, bazate pe culorile sau dimensiunile ambalajelor.


Inainte de a merge la cumparaturi de alimente, este recomandata intocmirea unei liste cu produsele de care avem nevoie. Necesarul se stabileste in functie de ceea ce am planuit sa gatim in urmatoarele zile si stocurile disponibile din camara sau frigider.


Scopul listei este de a nu cumpara dupa principiul “nu stiu daca am nevoie, dar mai bine sa fie decat sa lipseasca”. Marele risc al acestui tip de gandire atunci cand cumparam mancare este ca un exces de alimente, mai ales perisabile, pe rafturile camarii sau frigiderului vor impune fie aruncarea, fie, mai grav, consumul acestor alimente.


Niciodata nu vom merge flamanzi la cumparaturi de alimente! A fi satul atunci cand sutele de produse alimentare din supermarketuri te imbie cu culori, forme si mirosuri irezistibile este o conditie esentiala pentru a rezista tentatiilor si a respecta lista intocmita acasa.


Sute de produse frumos ambulate ne fura ochii, facand dificila alegerea. Cum alegem? La intamplare? Tinem cont de culoare? Pret? De recomandarile unui prieten? Nu! Citim cu atentie informatiile nutritionale care se regasesc pe ambalajele produselor alimentare.


Etichetele alimentelor au mai multe compartimente importante de care este obligatoriu sa tinem cont daca dorim sa facem alegeri culinare bine informate care sa ne ajute sa alcatuim un meniu sanatos.


Vom descifra astfel ambalajul oricarui produs alimentar, urmand 3 pasi:

1. Termenul de valabilitate. Citirea termenului de valabilitate de pe ambalaj este primul pas pe care trebuie sa il facem atunci cand dorim sa cumparam un produs alimentar.

In cazul produselor congelate, se vor citi cu atentie conditiile de pastrare dar si data congelarii produsului.

2. Compozitia produsului alimentar. Al doilea pas al citirii etichetei alimentare este studierea cu atentie a listei de ingredient.

In cazul inscriptionarii corecte, pe aceasta lista se regasesc, in ordine descrescatoare a cantitatilor, toate ingredientele, aditivii si aromele folosite la fabricarea prodului alimentar.

Lista care defineste compozitia produsului alimentar trebuie sa descrie si aditivii (E-urile) pe care le contine. Acestia poti fi inscriptionati sub forma codului (ex: E330) sau a denumirii (ex: acid citric). E-urile (litera E este o componenta a cuvantului Europa) codifica aditivii alimentari care sunt autorizati a fi utilizati in tarile din Uniunea Europeana.

Persoanele predispuse la reactii alergice sau diagnosticate cu intoleranta alimentara (la gluten, lactoza etc) trebuie sa citeasca foarte atent lista alergenilor pe care produsul alimentar il contine. Cele mai frecvent utilizate alimente cu potential alergen care intra in compozitia multor produse alimentare sunt: soia, arahidele, laptele, ouale, mustarul, pestele si crustaceele, graul, nucile, susanul, telina.

3. Citirea etichetei nutritionale. Este un pas essential pentru a evita alimente care contin cantitati mari de grasimi (in special saturate si forma trans-), zahar sau sare si care pot deveni dusmani ai siluetei. Eticheta nutritionala a produsului alimentar trebuie sa detalieze continutul energetic si in nutrimente raportat la 100 grame sau 100 ml. In mod ideal, toate aceste informatii referitoare la continutul in substante nutritive si descrierea acestor informatii raportate la portia de produs, ar trebui sa se regaseasca pe toate produsele alimentare,

Se va evita cumpartarea produselor pe ale caror etichete nu gasiti minimul de informatii necesare pentru a fi sigur de ceea ce consumam din punct de vedere energetic si nutritiv!

Reglementarile europene privind informarea consumatorului asupra produselor alimentare contin urmatoarele aspecte:

-respectarea dimensiunii literelor cu care sunt inscriptionate informatiile nutritionale. Acestea vor fi suficient de mari pentru ca citirea lor sa fie confortabila pentru majoritatea consumatorilor

-etichetele vor contine cantitatea de energie (exprimata in kilocalorii), grasimi, grasimi saturate, carbohidrati, zahar, proteine sis are, raportate la 100 grame sau 100 ml produs.

-termenii cu care vor fi inscriptionate ambalajele sa fie usor de inteles pentru consumatori (ex: continut de sare in loc de continut de sodiu)

-vor fi specificati toti alergenii continuti in produsul respective

-in cazul produselor alimentare in care ingredientele de baza sunt inlocuite (ex. branza vegetala), se va specifica acest fapt cu litere mari, pa partea din fata a ambalajului

-se va specifica adaosul de apa la carnea congelata

-se va mentiona tara de origine in cazul carnii de orice tip, al mierii de albine, uleiului de masline.

Asadar, alcatuirea listei de cumparaturi este o etapa importanta pentru realizarea ulterioara a meniurilor sanatoase. Lista va tine cont de bugetul care poate fi alocat acestor cumparaturi.

Indiferent ca facem cumparaturi in supermarketuri sau piata, verificarea sigurantei alimentelor (termen de valabilitate, prospetime, modul de preparare) este primul lucru pe care il verificam. Citirea etichetelor alimentare este esentiala pentru a face cumpraturi in mod intelligent si a pune bazale Alimentatiei Sanatoase.


Viruzab Maria

Medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice at Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Timisoara