Kiwi – fructul toamnei şi al iernii

Principiile sănătoase precum o alimentaţie sănătoasă şi mişcare fizică au început sa fie o parte importantă a vieţii oamenilor din timpurile noastre. Astfel fructele şi legumele au început să facă parte cu preponderenţă din alimentaţia acestora. Unul din fructele aflate în topul preferinţelor oamenilor care fac sport dar nu numai este kiwi.

Kiwi mai este denumit şi agrişa chinezească sau fructul perfect, denumirea din urma fiind dată de către cei mai importanţi nutriţionişti ai lumii pentru multitudinea de proprietăţi cu efecte mai mult decât eficace asupra organismului nostru.

În 1906 a fost plantat pentru prima oară în Noua Zeelandă şi a rodit în 1910, unde fructul a fost “rebotezat” după numele păsării naţionale (pasărea kiwi) probabil prin asemănare la culoare.Vorbind despre originea fructului de kiwi, trebuie spus ca acesta este originar din China fiind dus în Europa de către un membru al Societăţii Regale de Horticultură din Marea Britanie.

Astăzi kiwi este cultivat şi în alte ţări precum SUA, Japonia, Italia, Franţa, Spania, Grecia, Australia sau Brazilia.

Kiwi este o sursă bogată şi de vitamina C şi E, ( un fruct de mărime medie acoperă nevoile zilnice ale unui adult în vitamina C, conţine de 10 ori mai multă vitamina C decât portocala şi un sfert din necesarul zilnic de vitamina E recomandat ), vitamina B2, B3, provitamina A, enzime (actinidin), acizi organici, săruri minerale de cupru, potasiu, magneziu, calciu, fosfor, fibre fier, luteină, selenium, zinc.

Kiwi este, de asemenea, un prebiotic natural. Nutrienţii prebiotici sunt determinanţi în hrănirea bacteriilor probiotice (bacteriile probiotice sunt esenţiale unei sănătăţi de fier). Bacteriile probiotice ajută la menţinerea sănătaţii sistemului digestive dar sunt şi un ,,gardian,, în prevenirea şi dezvoltarea altor probleme de sănătate.

Unul dintre cele mai cunoscute beneficii ale fructului de kiwi este proprietatea acestuia de a uşura respiraţia în cazul astmului și a respiraţiei şuieratoare. Kiwi acţionează în ambele cazuri ca un important antioxidant solubil, vitamina C din compoziţia acestuia fiind esenţială în neutralizarea radicalilor liberi. Mai mult, kiwi conține carotenoide şi flavonoide responsabile pentru protecția ADN-ului. Conținutul de vitamina C și fitonutrienții ajută la prevenirea problemelor legate de afectarea ADN-ului din cauza stresului și a altor probleme de sănătate precum cancer, reumatism, artrite etc.

Pe lângă vitamina C, fructul de kiwi mai conţine şi polifenoli şi potasiu aceşti compuşi acţionând împreună pentru reducerea riscului formării cheagurilor de sânge. De asemenea polifenoli şi potasiul prezenţi în fruct joacă un rol protector al vaselor sanguine, al inimii dar şi al organismului împotriva radicalilor liberi reducând riscul arterosclerozei. O altă calitate foarte importantă a fructului de kiwi este reducerea cu până la 15% a nivelului trigliceridelor din sânge.

Pe lângă toate celelalte beneficii amintite mai sus și ochii noştrii au de câstigat de pe urma consumului de kiwi pentru că luteina şi zeaxantina din compoziţia lui protejează ochii. Deci acest fruct minunat este perfect pentru menţinerea acuităţii vizuale şi protejarea împotriva maculării degenerative.

Fructul de kiwi este perfect şi pentru femeile însărcinate având în componenţa lui unul dintre cei mai importanţi nutrienţi pentru viitoarele mămici, acidul folic. Acidul folic este excelent pentru producţia şi susţinerea de noi celule şi în plus, ajută copilul să se dezvolte. De asemenea, vitamina C este recomandată pentru femeile însărcinate. Aceasta este esenţială pentru creşterea oaselor şi menţinerea sănătaţii celulelor.

Alte beneficii oferite de kiwi: previne constipaţia; îmbunătaţeste sistemul imunitar şi protejează împotriva răcelii; contribuie la sănătatea şi frumuseţea pielii, facilitează absorbţia fierului, ceea ce ajută la prevenirea anemiei.

Precautii:

Fiind un fruct cu un conţinut important în vitamina K, ar trebui consumat cu precauţie de către persoanele cu coagubilitate crescută a sângelui, dar şi de către femeile care iau anticoncepţionale. Kiwi este de asemenea un fruct acid, astfel ca persoanele care au leziuni în cavitatea orală, afte bucale, răni gingivale sau dinţi sensibili vor trebui să evite acest fruct.

O atenţie deosebită în consumul fructelor acide trebuie sa o prezinte şi pacienţii suferinzi de gastrită.

Persoanele care au probleme cu rinichii sau cu vezica biliară trebuie să evite consumul de kiwi.

N-as vrea sa vă privez de a gusta una dintre reţetele mele preferate de cocktail cu kiwi…Dureaza cinci minute si e foarte foarte simplu de obţinut.

Cocktail cu kiwi

Ingrediente:

  • 5 fructe de kiwi
  • 2 lime
  • 3 linguri miere de albină
  • 500 ml apă plată

Modul de preparare:

Fructele de kiwi se curătă de coajă. Limele se storc dar tăiaţi înainte 3 feliuțe pentru decor. Se pun în blender sau se pasează cu mixerul vertical toate ingredientele, mai puţin gheaţa, pe care o adaugi la urma.Pofta buna!

La fel cum învăţăm încă din pruncie tainele literelor şi ale cifrelor la fel avem datoria de a ne educa în spiritul unei vieţi sănătoase şi armonioase.

“ Fiecare om este autorul propriei sale sănătăţi ”- Buddha

Cristi Lucuta

Cristi, este antrenor de kangoo jumps, capoeira fitness, no limits și suspensions. Pasionat de sport, nutritie si o viata mai sanatoasa Cristi ajută participanții de la clasele sale nu numai să depasească numeroase provocări fizice, dar și să adope un stil de alimentație sănătos.