Obezitatea in conceptul ayurvedic

Obezitatea reprezintă o situația în care un individ este semnificativ supraponderal și o cantitate excesivă de grăsime s-a acumulat sub bărbie, pe sâni, burtă, fese și/sau pe coapse. Deși nu este o afecțiune serioasă în sine, poate reduce durata de viață prin crearea unei eficiențe diminuate a individului și a predispoziției pentru diabet, hipertensiune, libido scăzut și artrită. În concluzie, putem spune că obezitatea reduce starea de fericire a populației.


Într-o anumită măsură, obezitatea se datorează în mare parte problemelor socioeconomice a unei societăți sedentare. O viață prosperă, un loc de muncă sedentar și lipsa mișcării sunt factorii majori ai obezității în zilele noastre.


Din punctul de vedere al Medicinii Ayurvedice, cauzele principale ale obezității sunt consumul excesiv de mâncare, șezutul pe perioade îndelungate și activitatea redusă a populației. Obezitatea este o afecțiune de tip kapha, care se manifestă la indivizii obezi prin arderi gastrice intense, dar arderile celulare din țesuturi sunt relativ scăzute. Astfel, orice cantitate de mâncare sau calorii în exces consumate de o persoană, nu sunt arse ci se transformă în țesut adipos, conducând la îngrășare și obezitate.


Cu toate cele menționate mai sus, există și numeroase alte cauze potențiale. Anumiți factori ereditari ai sistemului endocrin, precum producția în exces a hormonilor de creștere, pot contribui la această condiție. Majoritatea femeilor însărcinate, consumă alimente în exces, iar apoi sunt incapabile să piardă din greutate deoarece nu fac mișcare. Stresul poate induce repetat consumul de alimente pe bază emoțională, conducând la creșterea în greutate. Gustările frecvente între mese sunt de asemenea în detrimentul menținerii unei greutăți sănătoase. Anumite medicamente, inclusiv steroizii și contraceptivele orale, pot schimba metabolismul și să producă creșterea în greutate, asemeni insulinei. Uneori, inclusiv alcoolul și țigările, sunt asociate cu obezitatea. Dar totuși principala cauză este consumul excesiv de alimente, împreună cu sedentarismul și exerciții fizice insuficiente.



Obiceiul de a bea băuturi răcoritoare și de a consuma alimente prăjite în grăsimi, produse lactate precum brânza, iaurtul, înghețata, consumul excesiv de zahăr și carbohidrați sunt factori cauzali ai obezității.


Dieta. În tratarea obezității, primul pas este să controlezi ceea ce mănânci. Medicina Ayurvedică sugerează dieta kapha-pacifying și următoarele recomandări:

- Evitați obiceiul de a bea băuturi reci și de a consuma preparate prăjite în grăsimi.

- Reduceți la minimum consumul de produse lactate precum brânză, iaurt, și înghețată.

- Asigurați-vă că includeți salate (fără dressinguri cremoase) și fasole în mesele dumneavoastră.

- Beți apă fierbinte în locul băuturilor reci de la frigider. Persoanele obeze detestă în general apa fierbinte, dar ea ar trebui consumată, fie simplă fie sub formă de ceaiuri din plante cum ar fi: ghimbir, mentă sau scorțișoară.


- Dacă vă place să consumați carne, puteți avea pește sau pui o dată pe lună, dar nu vită, miel sau porc.


Exerciții regulate. Faceți exerciții în mod regulat cel puțin de două ori pe săptămână. O plimbare zilnică de jumătate de oră este esențială pentru sănătate. De asemenea câteva exerciții aerobice, cum ar fi jogging moderat este necesar, cu toate că persoanelor obeze le displace jogging-ul, acestea ar trebui măcar să meargă în ritm alert, cu o greutate de 1,5 kg în mâini. Înotul este de asemenea un exercițiu bun. Ridicarea greutăților este benefică pentru scăderea în greutate. Faceți câteva ridicări moderate, folosind greutăți de 2,5 kg pentru început. Acest lucru va ajuta la arderea țesutului adipos.


Dacă doriți să pierdeți din greutate, trebuie să înțelegeți aritmetica simplă. Atunci când ingerați mai multe calorii decât ardeți, veți crește în greutate. Pentru a pierde din greutate, trebuie să ardeți mai multe calorii decât ați ingerat. În termeni practici, asta înseamnă două lucruri: reducerea aportului de calorii, și intensificarea consumului sub forma exercițiilor fizice. Urmați dieta kapha-reducătoare și măriți numărul de exerciții de zi cu zi și viața dumneavoastră se va schimba radical.


Sugestii post-exercițiu. Imediat după exerciții, indivizii kapha vor avea senzația de foame și sete, dorind să se grăbească acasă sau la un restaurant pentru a consuma o băutură rece și ceva de mâncare. Astfel că băutura rece le va încetinii metabolismul, învingând câștigul din exerciții, iar mâncarea va avea efect contra-productiv. Ca urmare, după realizarea unor exerciții intense persoanele obeze ar trebui să evite gustările și să stea departe de apa rece și alte băuturi răcoritoare, să aleagă în schimb băuturi calde cum ar fi ceaiul de plante.


Conform Ayurveda, cea mai bună tactică privind mesele, dacă sunteți supraponderal, este să săriți peste micul dejun complet (poate să beți un ceai fierbinte de plante) și să luați cea mai consistentă masă la prânz, iar cina să fie ușoară. Fără gustări între cele două mese. Dacă nu puteți să săriți peste micul dejun, luați cea mai consistentă masă atunci dimineața devreme. Luați un prânz ușor și o cină și mai ușoară, evitați cina complet dacă este posibil.


Alcoolul și tutunul. Renunțați să mai beți alcool și să fumați, aceste obiceiuri emoționale stimulează nespus de mult jatar agni (arderile gastrice) și provoacă foame.


Ascultați muzică. În timp ce mâncați, ascultați muzică și mestecați mâncarea mai îndelungat, astfel încât consumul moderat să devină gradual un obicei.


Învățați să vă iubiți. Majoritatea persoanelor obeze nu se iubesc pe sine. Acest lucru este semnificativ deoarece există o relație strânsă între mâncare și iubire. Atunci când o persoană simte lipsa iubirii într-o relație, el sau ea va încerca să găsească iubirea prin mâncare, acesta va devenii substitut pentru iubire. Când unei soții îi lipsește soțul sau unui soț îi lipsește soția, vor începe frecvent să mănânce prea mult.


Persoanele obeze urăsc de asemenea cum arată, urăsc să se privească în oglindă, pentru că nu le place ceea ce văd. Când persoanele își urăsc propriul corp, devin anxioase și îngrijorate, devin deodată flămânde și simt nevoia să mănânce. Aceasta nu este o foame reală, este falsă, este o foame emoțională.


Pentru a dezvolta mai multă iubire de sine, așa cum sunteți, încercați această tehnică. Mergeți în baie și dezbrăcați-vă de toate hainele sau purtați doar pantaloni scurți. Apoi priviți bine persoana pe care o vedeți în oglindă. Priviți acea imagine, începând de la cap, ochi, obraji, buze și gât, priviți pieptul, burta și tot așa. Pe măsură ce priviți imaginea din oglindă, priviți în același timp în interior. Întrebați-vă dacă vă place acești ochi pe care îi aveți? Vă iubiți nasul? Nu simțiți vreo afecțiune pentru propriile buze, propriul piept? În acest fel, gradual, privind în exterior, în oglindă și în același timp în interior, ca propriul observator, două lucruri se vor întâmpla. Primul, veți începe să simțiți că sunteți dincolo de corp, că sunteți ceva mai presus, nobil, măreț și mai frumos, că sunteți pură existență. Al doilea, acest proces va ajuta de asemenea la mai multă acceptare, veți începe să simțiți mai multă iubire de sine. Ca urmare priviți-vă în oglindă și iubiți persoana pe care o vedeți.


Un al doilea factor important în iubirea de sine este să încetați să vă judecați, comparați și să vă criticați. Ceea ce sunteți este unic și este divin. Încetarea judecății, criticismului și comparației este începutul iubirii de sine. Aceste două exerciții vă vor ajuta cu adevărat.


Sfatul medicului. Dacă sunteți o persoană foarte supraponderală și nu ați făcut exerciții de mult timp, în special dacă aveți peste 40 de ani, trebuie obligatoriu să consultați medicul înainte de începerea unui program de exerciții mai solicitant decât mersul.


Beți apă fierbinte cu miere. Oricând aveți senzația de foame, beți o cană de apă fierbinte cu o linguriță de miere și 10 picături de suc de lime. Acesta va fi un bun substitut pentru mâncat și va ajuta în topirea grăsimii.

Plante ajutătoare. Aici este o formulă care vă va ajuta să pierdeți în greutate.

Picrorrhiza kurrora (Familia Scrophulariaceae) denumirea în limba indiană Kutki - 3 părți

Plumbago zeylanica (Familia Plumbaginaceae) denumirea în limba indiană Chitrak - 3 părți

Asphaltum punjabianum (amestec de plante și sol) denumirea în limba indiană Shilajit - 2 părți

Boerhavia diffusa (Familia Nyctaginaceae) denumirea în limba indiană Punarnava - 5 părți

Luați ½ linguriță de amestec de două ori pe zi cu o linguriță de miere, înainte de masă.

· În adiție, luați o tabletă din următoarele plante împreună, cu apă caldă, de 3 ori pe zi după mese:

- triphala guggulu - compoziție: Guggulu resin (Commiphora mukul), Amalaki fruit (Emblica officinalis), Bibhitaki fruit (Terminalia belerica), Haritaki fruit (Terminalia chebula), Pippali fruit (Piper longum).


- punarnava guggulu compoziție: Punarnava – Spreading Hogweed – Boerhaavia diffusa, Trivrit – Operculina turpethum, Shunti – Ginger Rhizome – Zingiber officinalis, Maricha – Black pepper – Piper nigrum, Pippali – Long pepper fruit – Piper longum, Vidanga – False black pepper – Embelia ribes, Daru – Himalayan cedar (bark) – Cedrus deodara, Chitraka – Lead, Wort (root) – Plumbago zeylanica, Kushta – Saussurea lappa, Haridra – Turmeric rhizome -Curcuma longa, Daru Haridra – Tree Turmeric (stem) – Berberis aristata, Haritaki – Chebulic Myrobalan fruit rind – Terminalia chebula, Vibhitaki – Belliric Myrobalan fruit rind – Terminalia bellirica, Amalaki – Indian gooseberry fruit – Emblica officinalis Gaertn. Danti – Baliospermum montanum, Chavya – Java Long Pepper – Piper chaba, Kalingaka – Connessi Bark – Holarrhena antidysenterica, Pippali – Long pepper fruit – Piper longum, Pippalimoola – Long pepper root – Piper longum, Musta – Nut grass (root) – Cyperus rotundus, Mandur Bhasma – Iron oxide calx – 1.920 kg, Gomutra – Cow Urine – 6.144 liters

Vă va fi de ajutor să luați triphala în fiecare noapte. Cel puțin la o oră după cină, turnați o cană de apă firbinte peste ½ până la o linguriță de triphala, lăsați să infuzeze pentru 30 minute apoi beți.


Gustări. Între mese, dacă vă place să mâncați, luați stafide, sunt un laxativ ușor. Nu consumați chips-uri sărate și grase, nu consumați nici popcorn. Puteți încerca bețișoare de țelină sau de morcovi.


Condimente picante. Folosiți condimente în mâncare. Dieta kapha-pacifying utilizează multe condimente, cum ar fi chimion, coriandru, fenicul, cardamom, ghimbir, scorțișoară, și garam masala. Aceste condimente sunt bune pentru excitarea arderilor gastrice.


Aveți companie atunci când mâncați. Este mai bine să luați masa împreună cu prietenii, în special cu persoane slabe și persoane cu obiceiuri alimentare bune! Vă veți simți mai fericiți înconjurați de ei. Dar nu vă comparați, gândind: ”Toții prietenii mei sunt slabi, dar eu sunt plinuț.” Stați în compania persoanelor slabe și deveniți activi cu ei. Acest lucru vă va ajuta să reduceți din greutate.


Posturi yoga. Anumite posturi de yoga folosite moderat sunt de ajutor, inclusiv postura palmierul și poziția triunghiulară. De asemenea, stând pe podea, îndoiți-vă în față cât puteți de mult, cu scopul să vă atingeți genunchii cu capul (va fi nevoie să lucrați gradual pentru asta). Posturile peștele, cămila, cobra și vaca sunt posturi simple, ajutătoare, pe care le puteți practica ușor. Amintiți-vă, nu trebuie să le faceți perfect din prima încercare.

Fig. 1. Pozițiile de Yoga utilizate în obezitate

Eliminați grăsimea prin respirație. Bhastrika pranayama (respirația de foc) va intensifica rata cu care organismul arde grăsimile. Respirație prin nara dreaptă (surya bhedi) va fi de asemenea de ajutor.

Fig. 2. Exemplu de respirație utilizate în obezitate

Nu dormiți în timpul zilei. Persoanelor obeze le place frecvent să-ți facă siesta, dar acesta nu este o practică utilă. Nu dormiți în timpul zilei. Somnul pe timp de zi încetinește agni (metabolismul) și intensifică kapha dosha. În schimb, faceți o activitate solicitantă și uitați-vă mai puțin la televizor. În general, persoanele obeze se fixează pe canapea, privesc la televizor și beau băuturi acidulate.


Dacă urmați aceste sugestii, cu siguranță veți prelua controlul asupra problemei cu greutatea. Încercați să nu pierdeți mult în greutate brusc. Acest lucru nu aduce niciodată îmbunătățiri pe termen lung. Indivizii kapha sunt cunoscuți pentru abilitatea lor de a face progres sigur, determinat și consistent. Ca urmare fiți perseverenți și cu timpul veți avea succes.


Violeta Turcus

Violeta Turcuș este Conferențiar Universitar la Facultatea de Medicină din Arad, specialist în botanică și morfologia plantelor, pasionată de utilizarea acestora în industria alimentară, farmaceutică și cosmetică.